Calvin Klein en de bloei in de uniseksgeuren

uniseksgeuren

De mode was altijd al een communicatiemiddel tussen het individu en de samenleving. Mode weerspiegelde status, rol, persoonlijkheid en gaf ook stemmingen en meningen weer. En net zo onvermijdelijk, als de ontwerpers in de jaren negentig modieuze toevluchtsoorden begonnen te scheppen voor degenen die niet tot de mainstream wilden horen, zo kwamen steeds meer mensen te weten van uniseksgeuren.

Ook het merk Calvin Klein sloot zich snel bij deze trend aan en staat er bekend om dat het stereotypes en beperkingen uit de weg gaat. Het merk CK zou je makkelijk de koningin van de geur kunnen noemen, al was het maar door de hoeveelheid die het merk produceert. Het heeft een uitgebreid assortiment voor iedereen en voor alle gelegenheden.

Maar hoe heeft CK zich tot een begrip kunnen ontwikkelen? Simpel genoeg – CK voelt de behoeften van modeliefhebbers aan en is in staat om snel er snel op te reageren. En het merk reageerde niet alleen op trends, maar creëerde ze ook. CK greep de kans bij de opkomst van de androgyne mode, van de verandering in de man-/vrouwrollen in het huishouden en is van mening dat geuren niet door geslacht bepaald zouden moeten worden.

In werkelijkheid bestaat er geen enkele (chemische) formule die geuren in vrouwelijke en mannelijke opdeelt; feitelijk gaat het om een maatschappelijk-culturele aangelegenheid en niet om een biologisch fenomeen. Jarenlang waren we ervan overtuigd dat zoete bloemengeuren uitsluitend voor vrouwen bestemd waren en de ruwere geuren met hout- en leertonen voor mannen. En daarom is een van de belangrijkste redenen voor de populariteit van de parfums van CK dat het merk in staat is om in reactie op verschillende persoonlijkheden verschillende geuren te creëren. De huid en de chemie van het lichaam spelen een belangrijke rol bij de presentatie van een geur en daarom hoeft een parfum op verschillende personen niet dezelfde indruk te maken. Het merk CK gaat hiervan uit en heeft het productportfolio met zoveel variaties uitgebreid dat iedereen kan vinden wat bij zijn of haar karakter past.

ck unisex woman converse

Calvin Klein wordt gekarakteriseerd door vrijheid, een moderne benadering, door strakke lijnen en een eenvoudige stijl. Dit geldt ook voor de parfums die niet alleen vanwege de unieke geurcomposities iconisch zijn geworden, maar ook door het perfecte ontwerp van de flacons die elegantie, verfijning en stijl uitstralen.

De geboorte van CK One

CK One was weliswaar niet de eerste uniseks geur op de markt, maar het was wel DE geur, die in de jaren negentig van het parfum "voor beiden" een echt trend maakte. CK One werd het symbool van jeugdigheid en vrijdenkendheid. Het unieke van de geur ligt in de veelzijdigheid en de variabiliteit van de aromatische essences. De topnoot is frisse citrus, het hart is het aroma van jasmijn, iris, viooltje en nootmuskaat en de basis bestaat uit de aardse tonen van muskus, cederhout, mos en amber. De geur in een eenvoudige, minimalistische flacon is niet opdringerig of al te zoet, noch "verwijfd". De toepassing is ook variabel – met of zonder verstuiver.

CK Be en CK All

In 1996 bracht Calvin Klein na twee jaar afwezigheid de oosterse-houtige uniseksgeur CK Be op de markt, die in harmonieus contrast staat met CK One. De geur is sensueel en uitstekend geschikt voor alle individualisten en avonturiers. De stijlvolle zwarte flacon verbergt noten van lavendel, bergamot en mint met een hart van magnolia, perzik en freesia. De basis wordt afgerond met een combinatie van hars, cederhout, muskus, vanille, sandelhout en amber. CK Be is een subtiele streling van de omgeving en daarom ideaal voor een avondlijk evenement.

CK All werd begin 2017 gelanceerd als derde in de lijn. Het is een wat sappigere en meer gedurfde geur. Na twee decennia heeft Calvin Klein ons opnieuw een geur geschonken die met frisse limoen opent, maar nu aangevuld wordt met bergamot. De topnoten gaan over in een floraal hart van fresia, rabarber en lelie en de basis bestaat uit vetiver, muskus en amber. De geur is aangenaam en universeel toepasbaar. Deze CK-trilogie wordt bekroond met de veelzeggende slogan: "Be One. Be All. Just Be." – Wees de ene. Wees alles. Wees gewoon.

ck unisef perfumes

CK2 als de geur van de generatie Y

De nieuwe generatie Y, ook wel aangeduid als "Millennials", kan bogen op een geur die specifiek voor hen is gecreëerd, en dat is CK2. De Millennials zijn hun tweede uniseks-golf begonnen, bijgestaan door beroemdheden als Cara Delevingne, Zayn Malik en Gigi Hadid. Genderneutraliteit is nu in de mode en de mode heeft alle regels van zich afgeschud. Nonconformiteit, originaliteit en vrijheid zijn het motto van de huidige generatie en Calvin Klein speelt daar effectief op in.

CK2 werd geïntroduceerd in 2016 en viert de eindeloze mogelijkheden van de moderne verbinding tussen twee mensen, gezien uit een oneindig aantal perspectieven. Het is een stadse, houtachtig frisse geur die een contrasterende frisheid met sprankelende akkoorden combineert en zo het hoge tempo van de 21e eeuw volgt. De geur wordt geopend door citrus- en groene tonen met wasabi. Daarop ontwikkelt de geur zich met rozen en lis en de compositie sluit af met vetiver, wierook en sandelhout.

ck unisex millenials

De flacon - een fles als een glazen cilinder van dik glas op een heldere voet, die wil dat de geur omgekeerd of juist en profil wordt gezien. Dus ook de verpakking is een minimalistisch spel dat voor herinterpretatie vatbaar is.